Marmer, hout, klei en textiel zijn de klassieke materialen van een beeldhouwer.
De liefde voor deze materialen is terug te vinden in Juul’s kunstwerken. Ongeacht het medium, benadert zij de ontwikkeling van een werk vanuit de principes van de beeldhouwkunst; vorm, massa, ruimte, materiaal, licht, klank, beweging, structuur en ‘huid’. Naast de sociaal maatschappelijk geëngageerde thema’s in haar ruimtelijke multimedia-installaties zoekt ze naar een gecomprimeerde beeldtaal die de essentie van deze thema’s toont in een enkel object, combinatie van objecten, tekeningen en textielwerken. Kunstenaars zoals onder andere Rebecca Horn (DE), Louise Bourgeouis (FR/VS), Joan Jonas (VS), Käthe Kollwitz (DE) en Anselm Kiefer (DE) inspireren haar.

Ontologi ofwel ‘zijnsleer’ is wat haar boeit. Sadée’s interdisciplinair onderzoek naar Intermenselijke relaties, het veranderende landschap en de geschiedenis, met name de gedeelde Nederlands/Indonesische geschiedenis en die van de Molukken in het bijzonder, transponeert zij naar multimedia-installaties, objecten, video’s en publicaties bij wetenschappelijke uitgevers zoals Wacana Press en Camebridge Publischers. Haar focus ligt op de vrouw en haar rol in het nu en het verleden en hun persoonlijke levensverhalen. Dankzij haar nauwe band met de Molukse gemeenschap in Nederland en Indonesië kan zij zichtbaarheid geven aan de gevolgen van slavernij en kolonisatie, voor vrouwen en hun habitat.

De laatste jaren is klei weer prominent teruggekomen in haar oeuvre. De thematiek van ‘Het schuldig Landschap’ (Armando) inspireert Juul in de meest brede zin van het begrip. Met haar meest recente objecten in aardewerk, al dan niet gecombineerd met houten constructies en andere materialen, toont zij hoe bergen, ruïnes, onbewoonde huizen, landschappen, de zee, en bomen en stenen als het ware kunnen spreken. In hen liggen de verhalen en geschiedenissen opgeslagen. Door de klei te voelen, onderdelen samen te duwen, te kneden, te slaan, te aaien, te peuteren, te bekloppen, te breken en te snijden en soms met pigment of goud- of zilverglazuur gedeeltelijk te bedekken, gaat de emotie spreken.

Juul Sadée heeft beeldhouwen gestudeerd aan de Academie voor beeldende kunsten en beeldhouwen en multimedia (audio en video) aan de Jan van Eyck academie, beide in Maastricht. In 1989 ontving zij de Edmond Hustinx prijs voor de beeldende kunst. Haar werk was te zien in diverse musea in binnen- en buitenland, waaronder het Van Abbe Museum en Bonnefanten Museum in Nederland. Daarnaast exposeert ze haar werk bij diverse kunstinstellingen en wordt haar werk regelmatig bekroond met beurzen.

Juul Sadee

Werk van Juul Sadee

Vorige

Nikki Pelaez

Volgende

Marjan Smit